Ads

Πέμπτη, 17 Ιανουαρίου 2013

Δημιουργία φιλοζωικής συνείδησης μέσω της παιδείας




Με επιστολή τους στο Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων η Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία (Π.Φ.Π.Ο.) προτείνει λύσεις για την δημιουργία μιας βάσης για την ανάπτυξη του φιλοζωικού αισθήματος των παιδιών και κατ’ επέκταση των γονέων. Το σχολείο, ισχυρίζεται σωστά η Ομοσπονδία, θα μπορούσε να παίξει κυρίαρχο ρόλο στο κτίσιμο μιας φιλοζωικής συνείδησης και κουλτούρας στους μελλοντικούς πολίτες.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Ν. 4039/12, το μάθημα της φιλοζωίας προβλέπεται να εισαχθεί στα σχολεία, όμως δεν έχει γίνει τίποτα προς αυτήν την κατεύθυνση και δεν υπάρχει κανενός είδους εγκεκριμένο φιλοζωικό πρόγραμμα στα σχολεία.




Οι προτάσεις της Ομοσπονδίας έχουν ως εξής:


Μάθημα φιλοζωίας από το νηπιαγωγείο

«1. Την εισαγωγή του μαθήματος της φιλοζωίας στα σχολεία άμεσα, ώστε να διδάσκεται μόνιμα και συστηματικά από το νηπιαγωγείο. Ιδιαίτερο βάρος πρέπει να δοθεί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπου ο χαρακτήρας των μικρών μαθητών είναι εύπλαστος και όποια αρνητικά μηνύματα έχει δεχθεί ο μικρός μαθητής από το σπίτι, μπορούν να υπερκεραστούν από μια σωστή καθοδήγηση κατά την διάρκεια συγκεκριμένων διδακτικών ωρών στο Αναλυτικό Πρόγραμμα.


Το μάθημα αυτό επιβάλλεται να πραγματοποιηθεί και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου ανήκει η συντριπτική πλειοψηφία  ιδιαίτερα βίαιων περιστατικών κακοποίησης  ζώων από ανήλικους,  υπό την μορφή συστηματικών εκπαιδευτικών ενημερώσεων.


Το εκπαιδευτικό υλικό θα μπορούσε να συγκεντρωθεί τόσο από τους αρμόδιους φορείς της πολιτείας σε συνεργασία με φιλοζωικά σωματεία και ομοσπονδίες. Η Ομοσπονδία μας διαθέτει έτοιμο υλικό που μπορεί να προτείνει.


Έγκριση εκ νέου του προγράμματος «Συμβιώνω με τα ζώα γύρω μου»

2. Την έγκριση εκ νέου, με μία αντίστοιχη εγκύκλιο προς όλες τις Δ/νσεις Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, του προγράμματος της Π.Φ.Π.Ο., πανελλαδικά για το τρέχον σχολικό έτος, «Συμβιώνω με τα ζώα γύρω μου», το οποίο υπάρχει στο site www.animalscare.gr.


Σας ενημερώνουμε ότι η Ομοσπονδία μας έχει την δυνατότητα παρουσίασης του προγράμματος σε όλη την Επικράτεια, αφού διαθέτει συλλόγους παντού. Τα τελευταία πέντε χρόνια, περίπου είκοσι χιλιάδες μαθητές σε Κρήτη (Χανιά και Ηράκλειο), σε νησιά Β. Αιγαίου (Λέσβο, Χίο) και σε Κυκλάδες (Αμοργό, Νάξο, Σύρο, Σαντορίνη, Μήλο, Ίο, Κουφονήσια, Ηρακλειά, Δονούσα και Σχοινούσα έχουν παρακολουθήσει τις ενημερωτικές παρουσιάσεις.



Παρά το γεγονός ότι πέρυσι είχε γίνει η έγκριση του παραπάνω προγράμματος πανελλαδικά, φέτος δεν έγινε δεκτή, με την αντιπρόταση από την αρμόδια Υπηρεσία του υπουργείου σας, να υποβάλλεται κάθε φορά ξεχωριστή αίτηση έγκρισης για κάθε περιοχή.


Κάτι τέτοιο δυσχεραίνει πολύ και το έργο μας και το έργο των εκπαιδευτικών, όπως επίσης είναι ιδιαίτερα χρονοβόρο και ουσιαστικά περιορίζει σ’ ένα ελάχιστο αριθμό επισκέψεων ανά τη χώρα.

Ζητούμε επίσης στην εγκύκλιο να καθορίζονται ως υποχρεωτικές οι παρουσιάσεις που έχουν εγκριθεί, ώστε να μην δύνανται ορισμένοι διευθυντές σχολείων  ή υπεύθυνοι περιβαλλοντικής εκπαίδευσης να αποκλείουν εκατοντάδες μαθητές από την πρόσβαση στην ενημέρωση.

Δυστυχώς συχνά ακούμε από μερικούς  διευθυντές σχολείων αλλά και από υπεύθυνους του υπουργείου παιδείας τις φράσεις ‘’οι μαθητές χάνουν την ώρα τους‘’ ή ‘’παρακωλύεται το πρόγραμμα των μαθητών‘’ και μάλιστα με παρουσιάσεις που περιορίζονται στο ελάχιστο της μιας διδακτικής ώρας.


Ελπίζουμε ότι το Υπουργείο Παιδείας θα φροντίσει να εξασφαλίζεται η ομαλή διεξαγωγή των ενημερώσεων, και για ένα ακόμη  σοβαρό λόγο, ότι η Χώρα μας βάλλεται  στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα αλλά και διεθνώς εξ αιτίας της συμπεριφοράς μας  απέναντι  στα  ζώα.

Επομένως  θα πρέπει  να δοθεί  προτεραιότητα  στην ενημέρωση  για  τα ζώα και για λόγους εθνικούς.


Απαγόρευση επισκέψεων σε ζωολογικούς κήπους

3. Να απαγορευτούν με εγκύκλιο οι επισκέψεις σχολείων σε ζωολογικούς κήπους, δελφινάρια κλπ (π.χ. του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου) ή σε παράνομες εκθέσεις φιδιών, (π.χ. στο The Mall, την οποία κατάγγειλε η ομοσπονδία μας και κατάφερε να κλείσει), όπου αγέρωχα πλάσματα της άγριας φύσης είναι φυλακισμένα σε κλουβιά ή πανέμορφα θηλαστικά που ελεύθερα θα βασανίζονται βάναυσα σε άθλιες δεξαμενές για ψυχαγωγικούς λόγους.



Θεωρούμε ότι είναι ανεπίτρεπτο, να προτείνονται επισκέψεις μαθητών σε τέτοια θεάματα από το υπουργείο Παιδείας. Αντίθετα θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικό να προτείνονται και να προωθούνται εκπαιδευτικές επισκέψεις σε κέντρα περίθαλψης ζώων, άγριας και ήμερης πανίδας, σε καταφύγια φιλοζωικών σωματείων και γενικά σε χώρους όπου ο εθελοντισμός μαζί με την προσφορά για την προστασία της πανίδας μπορούν να δώσουν διδάγματα ζωής στους μικρούς μαθητές.


Ενημέρωση εκπαιδευτικών

4. Εκπαίδευση των εκπαιδευτικών αλλά και ενημέρωση των υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Αγωγής Υγείας για ζωοφιλικά θέματα (δικαιώματα ζώων - σωστή συμπεριφορά κλπ) από την Ομοσπονδία μας με την παροχή ενημερωτικού έντυπου υλικού, για όσο διάστημα αυτή δεν μπορεί να γίνει  επίσημα από την πολιτεία.


Ενημέρωση γονέων

5. Ενημέρωση γονέων μέσω συλλόγων γονέων και διανομή έντυπου υλικού (π.χ. φυλλαδίων) όπου οι πληροφορίες θα φτάνουν όχι μόνο στον μικρό μαθητή αλλά και στους γονείς του.



Κλείνοντας θα θέλαμε να τονίσουμε ότι μέσα στις εξαιρετικά δύσκολες συγκυρίες που αντιμετωπίζει η χώρα μας και βρισκόμενοι μπροστά στο κίνδυνο μιας γενικευμένης έκπτωσης αξιών, οδηγός στην παιδεία αυτής της χώρας θα έπρεπε να είναι η δημιουργία υπεύθυνων πολιτών με ανεπτυγμένα υγιή αντανακλαστικά απέναντι στη φύση, καθώς και η ανάπτυξη του σεβασμού σε όλα τα πλάσματά της.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου